Aby Vás kritika „nebolela“

Udělali jste v dané činnosti vše, jak jste jen nejlépe mohli? Věnovali jste přípravě dostatečný čas? Pokud máte vůči sobě čisté svědomí, že jste udělali maximum, kritiku berte jako impulz pro další rozvoj do budoucna. Destruktivní kritika často vypovídá více o kritikovi než kritizovaném, o jeho potížích a bolístkách, jeho náladě, pocitu štěstí atd.

Kritika je jen názor druhého, jeho vidění dané věci – je tedy relativní, není to absolutní pravda.

  • Je dobré si plně uvědomit své slabiny a naučit se akceptovat své chyby.
  • Čím nižší máme pocit své hodnoty, sebevědomí, tím jsme náchylnější k negativnímu přijímání kritiky.

Nikdo není dokonalý.

  • Učený z nebe nespadl.
  • Nejsme děd Vševěd.
  • Iba trénink robí majstrov.

Druhý má právo si myslet co chce a svobodně to vyjádřit, zrovna jako my

  • Nenechte druhé lidi ovlivňovat to, jak se Vy cítíte, nedávejte jim do ruky tuto mocnou zbraň. Kdo Vás vytočí, zraní, urazí, ten má nad Vámi moc, kontrolu – vy mu tu moc svým jednáním dáváte.

Srovnávejte se se sebou samým a Vašimi předchozími výkony, ne s druhými lidmi.

  • Berte to jako úžasný tréning své práce s emocemi, své manažerské seniornosti

Slovo kritika si v hlavě nahraďte jiným příjemně znějícím – např. feedback, postřeh, impulz ke zlepšení, potenciál pro změnu

Jak vhodně zareagovat na kritiku?

Základem je zachovat chladnou hlavu a nereagovat dětinsky, neobhajovat se. Lehce se to řekne, vím. Co tedy říci?

  • Zajímavý nápad/postřeh. Můžete mi poradit, jak byste ho konkrétně zrealizoval?
  • Děkuji Vám za zpětnou vazbu. Popřemýšlím o ní později v klidu.
  • Děkuji za Váš názor, budu o tom přemýšlet.
  • Vidíte, tak to mne vůbec nenapadlo, že to někdo může vnímat/vidět takto.

Dýchat a zachovat klid, vzít si čas na reakci – i třeba jen pár sekund ticha, to Vám pomůže zůstat v neutrálním tónu, neupadat do emocí

  • Nechte druhého domluvit.
  • Místo ataku poděkujte za jeho postřeh.