Díky, perfektní práce!

„Nosí“ se obdobné věty u Vás ve firmě? Slýcháváte je často od nadřízených? Kdy jste Vy naposledy poděkovali lidem ve svém týmu, kolegům, šéfovi? Kdy jste dali naprosto jednoznačně najevo, že si jich samotných, jejich práce i nasazení ceníte a víte, jakým jsou pro Vás i firmu přínosem?

Zde by určitě řada zaměstnavatelů a vedoucích pracovníků namítla – vždyť to přece musí vědět, ne? Je to úplně jasné, jinak bych jim nedopřál/a 5 dní volna navíc, sick days, 13. plat ani slušné měsíční odměny atd., atd. OK. Výše uvedené je pro lidi jistě podstatnou motivací. Vnější motivací. Ale je zde ještě jeden silný motivační impuls a tím je pochvala. Právě osobní pochvala za píli, snahu, samostatné přemýšlení, dobře odvedenou práci i prosté poplácání po rameni může přinést nemalý efekt. To značně rozvíjí vnitřní motivaci zaměstnance, jeho zápal i nasazení, podporuje kreativitu a hledání vlastních řešení.

Považuji za naivní myšlenku, se kterou jsem se bohužel mnohokrát potkala, že za to jsou lidé přece placeni, proč by se jim za jejich práci mělo ještě děkovat. Mně přece také nikdo neděkuje.

No právě. A Vám to nikdy nechybí? Jak jste se cítili, když Vám někdo naposledy vyjádřil své upřímné poděkování či uznání?

Zkuste následujících 14 dní najít více příležitostí pro pochvalu lidí nejen v týmu, ale i u Vás doma. Vnímejte, jaký vliv na dané osoby má. Ideálně chvalte za proces, méně pak za výsledek. Dle mnoha psychologických výzkumů chválení výsledku není nejoptimálnější cesta – přispívá k fixnímu myšlení chváleného, které se upne pouze na důležitost výsledku. Tím zabíjí kreativitu, odvahu riskovat a zkoušet nové postupy. Naopak razantně zvyšuje obavu ze selhání. Oproti tomu je třeba chválit zcela konkrétně činnosti, včetně duševních, které k výsledku vedly.

Možná budete překvapeni, jak pochvala funguje. Určitě to vyzkoušejte.

Krásy dna

Krásy dna

Troufám si říci, že si všichni myslíme, že jsme si již sáhli na své dno.

Aby Vás kritika „nebolela“

Aby Vás kritika „nebolela“

Udělali jste v dané činnosti vše, jak jste jen nejlépe mohli?

Jak „přežít“ kritiku

Jak „přežít“ kritiku

Kritika je ok, pochybení je výborná zkušenost a zároveň informace, jak to příště udělat jinak nebo lépe