Co udělat, aby z vašich cílů na 2018 nezbyly jen sny… 1. díl
Přepisujete většinu svých cílů z roku 2017, některé možná již po několikáté, do plánů na rok 2018? Pokud ano, asi je třeba něco dělat jinak, aby se z vašich cílů stala skutečnost.
Máme před sebou nových necelých 365 dnů. To je celkem slušná porce, ne? Za tolik dní se lidský život může razantně změnit, pokud k tomu tedy aktivně přispějeme. Zdůrazňuji slovo AKTIVNĚ!
Aby naše předsevzetí časem nevyprchala, cíle se nerozplynuly a nezůstaly pouhým snem, přináším vám pár doporučení a fíglů.
V první řadě je dobré si uvědomit, jaký vlastně cíl musí být. Pro začátek nám postačí klasická definice – sepsaný, jasný, motivující a inspirativní, zcela konkrétní – popsán do největších detailů, měřitelný – jak to přesně bude vypadat, až cíle dosáhnete, reálný. Zde bych za sebe doporučila míru reálnosti kapku posunout – tak se vyhecujete k vyššímu výkonu, čímž dosáhnete cílů, které vám možná na začátku přijdou až moc odvážné. Co je tedy třeba udělat?
- Cíle si jasně a naprosto konkrétně sepište i s termínem, do kdy budou zrealizované
- Při popisu cíle použijte výhradně přítomný čas a své cíle formulujte tak, jako byste jich dosáhli. Např.:
- 30. 6. 2018 jsem o 7 kilo lehčí a cítím se báječně, mám více energie, břicho mi nepřetejká přes pásek, nezadýchávám se při výstupu do schodů, chodím s obchodními partnery místo večeře na squash, tenis a do sauny.
- 1. 11. 2018 držím v ruce vydání mé první knihy, jsem extrémně hrdý a šťastný, mám na FB profilu přes 1200 fanoušků mých článků, čekají mne 4 schůzky s lokálními novináři, v 7 knihovnách mám dohodnuté autorské čtení.
- 28. 2. podávám ve firmě výpověď, teď se na plno věnuji svému vlastnímu podnikání, mám funkční webové stránky i e-shop, provedenou SEO optimalizaci, nastavený Google Adwords, vzdělávám se intenzivně v oblasti marketingu, čekají mě 2 intenzivní školení prodeje.
- Zcela se vyhněte podmiňovacímu způsobu – nepoužívejte: bych, by, chtěl bych, rád bych, přál bych si, bylo by super…
- Vše formulujte positivně – nesoustřeďte se na to, co ve svém životě nechcete, ale naopak, co chcete.
- Špatně: Nechci už trávit tolik času v práci, protože nemám čas na rodinu. Nemůžu si pořádně odpočinout ani o víkendu, protože mě pořád někdo otravuje.
- Správně: Vedle pracovního života žiju i bohatý osobní život, 2 x týdně chodím s kolegou do fitka, každou sobotu jsem na celodenním výletě s rodinou, v pátek večer chodím s ženou na večeři či do divadla/kina, na víkend vždy vypínám telefon.
- Soustřeďte se na výsledek. Cíle formulujte ve formě jasného a konkrétního výsledku. Nepopisujte proces. Např:
- Špatně: Pravidelně chodím na kurz angličtiny, dělám každý týden min. 4 cvičení v učebnici, čtu knihy v originále.
- Správně: Za 8 měsíců do svého CV připisuji certifikát z angličtiny na úrovni B1. Za 4 měsíce zavírám kompletně vyplněnou učebnici i cvičebnici a pouštím se do dalšího dílu. Na nočním stolku leží již 9. kniha přečtená v angličtině.
- Buďte naprosto přesní v popisu toho, čeho si přejete dosáhnout – nejsou tedy přípustná slova jako nějak, trochu, víc, míň, hodně, častěji atd. Co je to trochu, co je to nějak? Kolik přesně je to víc/míň/hodně?
- Špatně: Chtěl bych vydělávat mnohem více peněz.
- Správně: Od října 2018 pravidelně vydělávám každý měsíc o 10 000 Kč více.
- Vymyslete trefné a pro vás osobně dostatečně „nakopávací“ motto, které vám důležitost cíle připomene ve chvílích, kdy bude docházet dech.
- Pokud patříte mezi kreativní a umělecky zaměřené osoby – vytvořte si obrázek, kde budou Vaše cíle perfektně namalovány/vystřiženy/vyfoceny atd.
- Seznam spolu s mottem umístěte na místa, kam často upíráte zrak – plocha PC/tapetu mobilu, přilepte na monitor, dejte do rámečku vedle PC, na noční stolek, do diáře.
- Seznam mějte vždy u sebe a co nejčastěji ho pročítejte. Vytvořte si „cestovní verzi“ do kapsy, peněženky, na tapetu mobilu.
Tímto můžeme uzavřít tvorbu přehledu cílů jako takového, ale to je pouze první krok k tomu, abychom cíle opravdu zrealizovali. V dalším díle si povíme více o akčních krocích, důležitosti znalosti aktuálního startovacího stavu, plnému uvědomění si překážek atd. Tak hurá do toho, pokud máte fotečky svých cílů, pochlubte se, nasdílejte.
Krásy dna
Troufám si říci, že si všichni myslíme, že jsme si již sáhli na své dno.
Aby Vás kritika „nebolela“
Udělali jste v dané činnosti vše, jak jste jen nejlépe mohli?
Jak „přežít“ kritiku
Kritika je ok, pochybení je výborná zkušenost a zároveň informace, jak to příště udělat jinak nebo lépe