Doma i v práci v pohodě a klídku 1. díl
WORK LIFE BALANC – velké téma pro všechny z nás. Je ale vlastně možné tyto dva pojmy pokládat proti sobě na misku vah? Obě dvě oblasti tvoří dohromady jeden extrémně propojený a vzájemně se ovlivňující celek. Náš život. A ten máme jen jeden.
Jak moc vnímáte jako reálné být naprosto nespokojený v práci, chodit z ní vycucaný, zklamaný, naštvaný, a zároveň perfektně fungovat doma, být dobře naladěn, trpělivý, odpočatý, příjemný a komunikativní? Nebo se stres z práce naprosto jasně odráží i v našem osobním životě tím, jak se chováme k našim nejbližším, jak na ně reagujeme?
Už jste zažili situaci, kdy jste si „vylili“ svůj stres z práce na někom doma, aniž by dotyčný za to vlastně jakkoliv mohl? Ať už to byl partner/ka, děti nebo pes? Že jste na celkem banální situaci či výroky reagovali naprosto neadekvátně, přehnaně emotivně, až vás to poté zamrzelo? Předpokládám, že ano.
Platí to samozřejmě i naopak. Pokud nám nefunguje partnerský vztah, do práce chodíme nevyspalí po prohádaných či proberečených nocích, asi v práci také nepodáme špičkový výkon. O koncentraci ani nemluvě, a na kolegy se pravděpodobně také celý den nebudeme usmívat a rozšiřovat po kanceláři positivní energii.
Jak se tedy cítit doma i v práci v pohodě?
Najděte si tu „správnou“ práci. Základem je podle mě dělat práci, která vás většinu pracovního času opravdu baví, naplňuje vás a přináší úsměv na tvář, dodává energii. Musíte v ní vidět smysl, přínos pro sebe či ostatní. Zároveň by pro vás daná práce měla představovat i určitou výzvu. Nebýt úplně easy, vést k seberozvoji, zvyšovat úroveň vašich znalostí a dovedností.
Pokud se práci nudíte, je pro vás naprosto rutinní a nikam se neposouváte, i tam se dá dříve, v tomto případě spíše později, lehce sklouznout k syndromu vyhoření. Dělat, že něco dělám, je možná pro někoho na pár měsíců fajn, ale až probrouzdáte všechny chaty, prošmejdíte facebookové profily většiny známých i neznámých, také se jednou nasytíte. Osmi hodinová pracovní doba vám přijde jako minimálně dvanáctka, která vás naprosto vysaje, přestože vlastně žádnou práci nevykonáváte…
Je mi jasné, že už v tomto bodě bude řada lidí žbrblat. Byla ale v minulosti lepší doba na sehnání práce, která nám fakt sedí? Drží vás snad někdo v současné práci násilím? Donutil vás tam pracovat, rozhodl za vás, podepsal za vás pracovní smlouvu? Nebo je to VAŠE plné a vědomé rozhodnutí? Hmmm?
Nebuďte dokonalí za každé situace! Perfekcionismus doma i v práci, je obrovský žrout času a zápřah na nervy. Nejen vaše. Opravdu není stůj co stůj nutné vše udělat na 120% ani na 100%. Dokola předělávat prezentaci, 100x ji přečíst a přepisovat, slovíčkařit. Jak moc se vám vrátí investovaná energie a čas? Je výsledek, efekt odpovídající vašemu brutálnímu nasazení? Je adekvátně oceněn? Jsou si „příjemci“ vědomi, kolik času a námahy vás to stálo?
Stejné je to doma. Jak moc naše drahé polovičky a děti ocení, že se koupelna leskne a podlaha je bez jediného drobečku? Ocení to vlastně vůbec? Je to pro ně priorita nebo by si s vámi raději vyrazili do kina, do přírody nebo zahráli nějakou hru? Většinou v pohodě stačí, když danou aktivitu či úkol vykonáte na 90 – 95%, nemyslíte?
Nehýbejte prsty tam, kde to není nutné. Mnoho z nás si stěžuje, že nemá čas. Tento argument je ve své podstatě hloupost, protože my sami můžeme určit a podstatně ovlivnit, čemu i komu náš čas věnujeme. Komu, čemu dáme prioritu – zaměstnavateli, budování kariéry, dětem, úklidu, sportu, partnerovi, sobě…
V práci je dobré se zamyslet, pokud tuto možnost máte, zda danou aktivitu, úkol opravdu musíte vykonat vy. Co vám přinese a jak moc vás posune k vašim pracovním cílům. Je v souladu s aktuálními prioritami? Dá se delegovat? Je někdo, kdo to zvládne stejně dobře či dokonce lépe, rychleji než vy? Předat. Delegovat. Proč byste s tím měli ztrácet čas vy.
Obdobně doma. Všichni členové rodiny mají 2 ruce, stejně jako vy, umí ovládat vysavač i myčku atd. Nejste na to přece sami! Nebo ještě lépe – co přenechat úklid a žehlení nějaké nápomocné paní v důchodu, které si ráda přivydělá, a vy získáte cca 5 – 6 hodin týdně. To je 20 – 24 hodin měsíčně. To už je slušná porce, že? V těchto hodinách se můžete věnovat sobě – jít si zacvičit, něco si přečíst, zajít na masáž, kafčo, nebo prostě hodit nohy na stůl a relaxovat…
Nebojte se delegování hojně využívat. Přínos pro vás bude obrovský.
Dělejte mrtvého brouka. V dnešní době open office a díky vlivu řady rušitelů, jako je Facebook, email, interní email, telefon a sms zprávy, whatsApp atd., je dobré např. na 90 – 120 minut denně, či dle potřeby, veškeré rušiče naprosto vypnout a věnovat se pouze úkolům, které vyžadují totální nasazení vaší mozkovny a maximální koncentraci.
Mrtvého brouka samozřejmě na tuto dobu dělejte i pro kolegy, kteří za vámi s něčím přijdou. Ne vždy je to úplně důležité, občas jen potřebují přehodit zodpovědnost za rozhodnutí na někoho jiného. Vzpomeňte si, kolik energie a času vás to stojí se zase plně po vyrušení duševně vrátit do rozdělané práce. Mozek nemá rád rušení, nerad skáče od jednoho k druhému. Je to pro něj energeticky náročné a rychleji se unaví. Vy se rychleji unavíte.
Pokud máte sdílený kalendář, zaneste si „mrtvého brouka“ pevně i do něj jako schůzku a budete mít klid. Nápomocné jsou i aplikace na vypínání rušitelů ze sítě.
Vyzkoušejte si párkrát výše uvedené, sami uvidíte, co vše vám to přinese… Hodně štěstí!
Krásy dna
Troufám si říci, že si všichni myslíme, že jsme si již sáhli na své dno.
Aby Vás kritika „nebolela“
Udělali jste v dané činnosti vše, jak jste jen nejlépe mohli?
Jak „přežít“ kritiku
Kritika je ok, pochybení je výborná zkušenost a zároveň informace, jak to příště udělat jinak nebo lépe