Jak motivovat své lidi? 3. díl
I v dnešním díle budeme pokračovat v tématu, co pro motivaci svých lidí může udělat leader sám. Zde jsou další „klíčová slova“.
ATMOSFÉRA
Vytvářím prostředí, ve kterém lidé pracují rádi. Jsem nositelem dobré nálady, optimismu /nemyslím tím „sluníčkové lidi“// a otevřené komunikace, a to i na nepříjemná témata.
POZORNOST A ZÁJEM, DŮLEŽITOST
Pravidelně malými gesty dávám najevo, jak je pro mne druhý jako člověk důležitý, jak je pro mě jejich práce významnou pomocí a ulehčením. Nejen 1x ročně na hodnotícím rozhovoru.
Moji lidé si zaslouží minimálně shodnou pozornost jako naši klienti.
Tipy na drobné pozornosti, které Vás příliš nestojí a mají velký efekt:
V Po dát klíčovým lidem na stůl Müsli tyčinku s ručně napsaným vzkazem: Ať máte energii na celý týden a Váš podpis.
Když zaměstnanec odjíždí na dovolenou, koupit mu malou lahvičku opalovacího krému – Užij si dovču a nespal se nám tam.
Když se vrátí – třeba jen vtipný obrázek se vzkazem – Jsem rád, že jsi zpátky. Podpis.
V zimě – čaj na imunitu, vitamíny – Abyste měl pevné zdravíčko i v tomto období.
Když účetní posílá výplaty, může občas dát do předmětu/vzkazu pro příjemce: DĚKUJI. Díky za dobře odváděnou práci. Díky za Vaše nasazení… atd.
VÝZVY, UČENÍ, ROZVOJ, PODPORA
Své lidi stavím před výzvy odpovídající jejich silným stránkám a postupně jejich náročnost zvyšuji, aby se stále mohli rozvíjet a učit nové věci. Zároveň však dokázali reálně dosáhnout cíle, který s nimi „oslavím“, dám zpětnou vazbu a nechám druhého prožít dopaminové opojení.
Během této cesty jsem jim oporou, podávám průběžně zpětnou vazbu, chválím, dovoluji jim dělat chyby a probírám s nimi poučení z těchto chyb – Co bude příště jinak? Jak bude na základě této zkušenosti příště postupovat? Co více zohledníte? Co si z této zkušenosti odnášíte?
Mám odvahu nést zodpovědnost za jejich chyby v procesu učení či zkoušení nových věcí – poskytuji jim dostatek možností udělat vlastní zkušenost. Dávám jim tím jasně znát, že v ně věřím, že mají mou důvěru daný úkol časem perfektně zvládnout.
Dávám mému týmu „prostor“, stahuji se, nemusím vždy a u všeho být, nemusím vše rozhodovat. Pokud bych tak činil, zabíjím jejich chuť i schopnost samostatně pracovat, rozhodovat, přebírat odpovědnost. Vše by pak zůstalo na mně a já bych neměl čas pro práci odpovídající mé pozici. Navíc díky tomu mám i svůj privátní život a čas na sebe, rodinu i odpočinek.
Nejlépe zjistím, jak tým ne/funguje, když tam déle nejsem.
Krásy dna
Troufám si říci, že si všichni myslíme, že jsme si již sáhli na své dno.
Aby Vás kritika „nebolela“
Udělali jste v dané činnosti vše, jak jste jen nejlépe mohli?
Jak „přežít“ kritiku
Kritika je ok, pochybení je výborná zkušenost a zároveň informace, jak to příště udělat jinak nebo lépe