Perfektní za každou cenu

Stále častěji se setkávám s tím, že nemálo z mých nových klientů „trpí“ perfekcionismem. Potřebují být dokonalí a nej vždy, všude a ideálně ve všech oblastech svého života.

Slovo trpí jsem vybrala naprosto záměrně, protože oni jsou takoví výborní věčně trpící sebemrskači. Nejsou se sebou nikdy spokojení, nedokáží se pořádně ocenit a pochválit, stále se vnímají jako cosi nedokonalého, na čem je třeba ještě tvrdě pracovat. Svou „nedokonalostí“ se velmi trápí. Trpí. Neustále si něco vyčítají, ponižují a snižují sami sebe i své výkony a výsledky, které jsou v očích kolegů i přátel naprosto úžasné. V očích perfekcionisty ale mají své mouchy. No, spíše masařky.

Ani po dosažení náročných cílů si je neumí řádně užít, vychutnat, plně si uvědomit, co všechno za cestou k jejich dosažení, museli obětovat, kolik času, energie a námahy do toho dali. Jak jsou dobří. Vlastně si řeknou jen OK, tohle mám, ale ještě musím…, abych… no a tohle jsem taky neudělal úplně dobře. Ještě je třeba zamakat na….

Takoví lidé si sami vytváří obrovský vnitřní stres, jsou stále ve spěchu, jemně podráždění, netrpěliví či nevraživí v komunikaci s okolím, nemají své emoce dostatečně pod kontrolou, lehce vybuchují, nic nestíhají a stěžují si, že nemají čas. Vnitřní pres se samozřejmě dříve či později začne projevovat i na jejich zdravotním stavu – vyšší tlak, nespavost, bušení srdce, nadměrné pocení, bolesti hlavy, žaludeční obtíže atd. K tomu se přidají i disfunkce sociálních vazeb a ve vztazích doma i v práci.

Opravdu nemusíte být za každé situace 100% perfektní, stát na nejvyšších postech, chodit v nejlepším oblečení, jezdit v super autě a mít figuru jak na přední stránku magazínu o fitness. To stejné platí i pro pracovní výkony a nasazení. Je třeba se naučit pochválit, ocenit a odměnit se za dobře odvedenou práci.

Na chvíli se zastavit, užít si ten úspěch a připomenout si, kolik úsilí, čas, nervů a přemýšlení vás to stálo. Uvědomit si, jak moc jste na tom makali a jak moc jste dobří. Ne každý dokáže vybudovat dobře fungující firmu, stmelit tým, najít spolehliví zaměstnance, zvládat 2 děti i práci, žít zdravě či denně cvičit atd.

Perfekcionismus škodí v práci, v privátních vztazích a především ve vztahu k sobě samému. Snaha být stále lepší, rychlejší, výkonnější, efektivnější, krásnější, štíhlejší, vysvalovanější atd. je výborná cesta k vyhoření.

Milí páni ředitelé, manažeři, podnikatelé, maminky na mateřské, podporující partnerky – milujte SE i se svými „nedostatky“ a chvalte se. Nedokonalost je pouze váš stav v mysli, který můžete „přeprogramovat“.

Krásy dna

Krásy dna

Troufám si říci, že si všichni myslíme, že jsme si již sáhli na své dno.

Aby Vás kritika „nebolela“

Aby Vás kritika „nebolela“

Udělali jste v dané činnosti vše, jak jste jen nejlépe mohli?

Jak „přežít“ kritiku

Jak „přežít“ kritiku

Kritika je ok, pochybení je výborná zkušenost a zároveň informace, jak to příště udělat jinak nebo lépe

Šéf jekna

Šéf jekna

Máte-li šéfa či kolegu, který je extrémně eruptivní a vše ho vytočí, pravděpodobně Vám to na dobré náladě a fajn pracovní atmosféře nepřidá. Pokud však svou práci máte rádi a chcete v ní i za těchto podmínek zůstat, co s tím?