Pochvala bez ale
K dalšímu zamyšlení nad tématem chválení, především ve firmách, mne přivedl můj klient, vysoce postavený manažer, který se mnou na koučování řešil mezilidské vztahy a komunikaci na pracovišti. Musím říct, že mě překvapilo, jak moc důležité jsou i pro tyto osoby naprosto „obyčejné“ sociální potřeby, v tomto případě uznání, status, pochvala. Bonusy a tučné odměny jsou určitě super. Ale mnoho firem zapomíná na to, že u nich pracují lidé. Ano, LIDÉ. Lidé nejsou stroje, nejsou jen zdroje, čísla. Ač se to u některých manažerů na první pohled nezdá, pod drsnou chladně působící slupkou, se skrývají emoce i city. I oni touží po pochvale a uznání.
Jelikož jsou špičkoví manažeři, špičkový výkon je od nich přirozeně očekáván a nikoho ani nenapadne, že by je měl za jejich nasazení a výsledky chválit. Vždyť to vidí na výplatní pásce, ne?
Copak jsou děti, že potřebují pochvalu za každé…?
Další hojně se vyskytující firemní fenomén je pochvala s ALE. Když už se člověku pochvaly, většinou pouze emailem, dostane, následují hned po pochvale ALE – tohle jste dobře zvládl, ale ještě je třeba zapracovat na tomto, ale v dalším kvartálu musíme dosáhnout ještě vyšších prodejních čísel, nižší zmetkovosti atd.
Přemýšleli jste někdy nad tím, jaký asi má vliv ALE na jakoukoliv udělenou pochvalu? Odpověď je jednoduchá – úplně ji degraduje. Vlastně člověk v takovém emailu pochvalu skoro přehlédne, protože mozek se přirozeně věnuje negativním informacím, aby zajistil naše přežití v krizi.
Pokud svým lidem, podřízeným či kolegům budete někdy dávat pochvalu, nedodávejte již nic dalšího. Dejte jim šanci si ji užít, vychutnat. Byť se vám to možná nezdá až tak důležité, zvýšíte tím loajalitu i pracovní nasazení a vnitřní motivaci daného zaměstnance. Svá ALE si nechte na další den.
Zkuste chválit jinak – nepoužívejte ALE, pochvalu udělujte ideálně osobně nebo alespoň telefonicky. Sdělujte zcela konkrétně, za co danou osobu chválíte. Chvalte především proces, méně pak výsledek.
Zkuste rovněž sami intenzivněji vnímat, jak na pochvalu lidé reagují. Jaký má pochvala efekt? Jak často, v jaké formě dostáváte pochvalu vy a jaký na vás mám vliv?
Krásy dna
Troufám si říci, že si všichni myslíme, že jsme si již sáhli na své dno.
Aby Vás kritika „nebolela“
Udělali jste v dané činnosti vše, jak jste jen nejlépe mohli?
Jak „přežít“ kritiku
Kritika je ok, pochybení je výborná zkušenost a zároveň informace, jak to příště udělat jinak nebo lépe