Šéf jekna
Máte-li šéfa či kolegu, který je extrémně eruptivní a vše ho vytočí, pravděpodobně Vám to na dobré náladě a fajn pracovní atmosféře nepřidá. Pokud však svou práci máte rádi a chcete v ní i za těchto podmínek zůstat, co s tím?
Nadhodím pár méně tradičních cest.
snížení statutu – je tohle jednání šéfa, tedy profesionála, nebo se spíše podobá reakci malého děcka, kterému na pískovišti seberete kyblíček? Dobrý leader má být svým chováním přeci vzorem pro ostatní. Dobrá pomoc, jak získat odstup od jeho reakce, a nahlížet na něj trochu s despektem.
kalhoty dole – jestliže Vás svým křikem zastraší, což je možná i jeho záměr, představte si ho do nejmenšího detailu na záchodě a kalhotami dole, v ponožkách, kostkatých trenclích… Doladění obrázku nechám na Vaší fantazii. Obrázek si zafixujte a ve vyhrocené situaci si ho krátce vybavte a vzpomeňte si na pocity, které jste při jeho detailní prvotní představě měli. Udržte se nesmát. :-) Vizualizace Vám pomůže alespoň pomyslně zvýšit vlastní status a jednat s ním více jako rovný s rovným.
kdo křičí, křičí o pomoc – nemá šéf chudák problémy doma? Není na něj vyvíjen extrémní tlak ze strany jeho nadřízených? Možná se s tím nedokáže úplně efektivně vyrovnat a Vy jste prostě zrovna „po ruce“ na vybití jeho vlastního vzteku či pocitu neštěstí?
výhybka pro vlastní mysl – fokusujte vědomě svou mysl na cokoliv racionálního – např. si zkuste vzpomenout na barvu očí své první lásky, nebo si představte, jak šéfovi do těla vlivem stresu a jeho výbuchu proudí kortizol, a co vše v jeho těle způsobí – zvýšený tlak, ucpané cévy,…Jak u křiklounů dostávat zabrat jejich srdce, o tom ani nemluvím. Pokud zapojíte své ratio, opadnou Vaše emoce, které by mohly vést k Vašemu zbytečnému výbuchu. Mozek nedokáže ve stejnou chvíli plně zapojit ratio i emoce – buď a nebo.
zachování klidu – asi nejtěžší ale zároveň nejúčinnější krok či cesta pro pokročilé. Může být výsledkem delšího tréninku, případně i zapojení vícero výše uvedených technik. Vy jste pánem nad svými emocemi, můžete si vědomě zvolit svou adekvátní reakci na vzniklou situaci.
Dovolím si použít i častá vysvětlení mých klientů, třeba Vám rovněž pomohou:
- Od mužů: asi mu žena včera nedala
- Od žen: pravděpodobně ho zdupali členové představenstva
Nevěříte, že to funguje? Zkuste to alespoň 8x – 10x vědomě aplikovat a uvidíte…
Krásy dna
Troufám si říci, že si všichni myslíme, že jsme si již sáhli na své dno.
Aby Vás kritika „nebolela“
Udělali jste v dané činnosti vše, jak jste jen nejlépe mohli?
Jak „přežít“ kritiku
Kritika je ok, pochybení je výborná zkušenost a zároveň informace, jak to příště udělat jinak nebo lépe