Nevím, já fakt nevím – 2. díl

Naváži na první díl tohoto článku. Pevně doufám, že si nyní již dáváte pozor na to, aby vám osobně slovo NEVÍM příliš často z úst nevyšlo. Tím byste extra vzorem pro svůj pracovní tým nebyli.

Zároveň i vaši kolegové jsou poučeni o tom, co se vlastně za slovem NEVÍM skrývá.

Jak tedy přivést své lidi k samostatnému myšlení a rozhodnosti?

Odpověď je jednoduchá, přestože vám její osvojení zabere nemálo času a hlavně hodně přemáhání NEudílet „dobré“ a často nechtěné rady.

  1. Základem je: neradit, mlčet, ptát se, poslouchat, ptát se a mlčet. Ta Houdková se asi zbláznila, ne? Ne, ne, opravdu to funguje.

Abyste na své kolegy hnedka „nenaběhli“ s koučovacími metodami, doporučuji jednodušší cestu – použití ticha a otázek typu: Co byste navrhoval Vy? Jaké řešení Vám osobně přijde nejlepší? Co byste v tuto chvíli viděl jako optimální cestu? Co už Vás v této souvislosti napadlo? Co ještě? K jakým myšlenkám jste zatím dospěl? Ještě něco? Co vám říká Vaše intuice?

Dejte svému protějšku dostatek času na přemýšlení a vyjádření myšlenek. Nehodnoťte jeho odpovědi.

  1. Podstatně těžší cestou je být prostě zticha. Sakra náročná a zpočátku možná i nepříjemná situace, ale fakt to zkuste – hlavně neraďte a nehodnoťte.

Aby se váš protějšek cítil v rozhovoru OK, je třeba mu ukázat, že ho vnímáte, že jste tu pro něj. Stačí pokyvovat hlavou, broukat hmmmm a hmmm, podívat se na kolegu, nasadit zamyšlený obličej, sjet očima někam do strany a delší chvilku nic neříkat. Vydržte aspoň minutku, dvě, tři. Mezitím mu to v hlavě začne slušně šrotovat a návrhy na řešení se vyrojí.

  1. Pokud ani výše uvedený postup druhou stranu „nenakopne“ k vlastnímu nápadu, zopakujte velice stručně hlavní myšlenky toho, s čím dotyčný přišel. Abych Vám byl schopen dobře pomoci, potřeboval bych si to pro sebe shrnout a ujasnit, pokud dovolíte. Říkal jste, že potřebujete…. A teď si nevíte rady s…, ale chcete to vyřešit, aby…. Jinak se …. Rozumím tomu takto dobře? A poté opakujte dotazy a postup z kroku č.1.

Garantuji Vám, že se většině případů stane nečekané. Lidé začnou sami myslet! Prakticky vždy si opravdu naprosto sami zodpoví dotazy, se kterými přišli za vámi. Často dojdou k perfektním řešením, jak se s danou situací vypořádat. Navíc jsou svou myšlenkou nadšení a je pravděpodobnější, že se hned a s větší vervou vrhnou do realizace, než kdybyste jim pouze řekli, že to mají udělat tak a tak.

Pokud jste to zvládli až sem, gratuluji. Vím, že to nejsou lehké kroky a na začátku se v nich člověk necítí úplně fajn.

Pozor! Tady Vaše práce nekončí! Ba naopak. Od nápadu k realizaci je ještě dlouhá cesta spojená s Vaší positivní podporou, chválením, ale i kontrolou průběhu jednotlivých kroků. O tom až někdy příště.

Potrénujte se v mlčení, dejte svým lidem prostor k přemýšlení, budete se divit, na co všechno přijdou.

Krásy dna

Krásy dna

Troufám si říci, že si všichni myslíme, že jsme si již sáhli na své dno.

Aby Vás kritika „nebolela“

Aby Vás kritika „nebolela“

Udělali jste v dané činnosti vše, jak jste jen nejlépe mohli?

Jak „přežít“ kritiku

Jak „přežít“ kritiku

Kritika je ok, pochybení je výborná zkušenost a zároveň informace, jak to příště udělat jinak nebo lépe